9789033130953

20 Er lijkt in de natuur van de mens wel iets te zijn wat men een ‘willen’ of ‘lopen’ zou kunnen noemen. Er is in het natuurlijke leven eenwil omzichzelf te redden.Maar al is er enigszins sprake van een eigenwil in het zielenleven, de zondaar wil toch de weg van vrije genade niet inslaan. Met heel zijn eigen wil loopt hij het enige en echte doel 5 voorbij, namelijk het Lam van God in Wie alleen de zaligheid voor een zondaar te vinden is. Als zo iemand tot zichzelf gebracht wordt, ervaart hij dikwijls een dubbele genade. Dan gaat het hem als Saul die zijn ezelinnen zocht, maar een koninkrijk kreeg. Als er echter een wil is die de weg inslaat die Jezus wil dat hij gaat, dan is dat al genade van de ontfermende God, Die dat in de ziel gelegd heeft. Welnu, zo iemand wordt beslist door God op zijn plaats gebracht door Zijn ontferming en barmhartigheid. Daarvan hebben we in onze tekst een duidelijk bewijs, want we zien hier hoe de Zich ontfermende God een blinde zondaar op het Lam Gods wijst, in Wie alleen de zaligheid voor een arme zondaar te vinden is. Uitleg van de tekst De geschiedenis wordt uitvoerig in het hoofdstuk van onze tekst verteld, maar niet omdat hij zo’n voorname man was waardoor hij belangrijker zou zijn dan andere en armere mensen. Zo gaat het wel in de wereld toe die veel meer aandacht heeft voor de bekering van een groot en aanzienlijk persoon. Maar zo gaat dat in de Heilige Schrift niet. Ik denk veel meer dat het hier zo uitvoerig verteldwordt, omdat dezeMoorman 6 iemandwas van 5. middelpunct 6. In deze hertaling wordt ‘Moorman’ gehandhaafd, omdat het zo in de tekst van de Statenvertaling is overgeleverd en er in de preken uiteraard herhaaldelijk naar de tekst verwezen wordt. Het woord komt niet meer in Van Dale voor.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==