Naar het land dat Ik u wijzen zal

15 weer een zoon: Bethuël.Nahor is later zijn vader achterna getrok- ken naar Haran en hij is daar samen met zijn vrouw Milka en zijn zoon Bethuël blijven wonen. De stad Haran wordt dan ook later genoemd, u kunt dat lezen inGenesis 24 vers 10: de stad vanNahor. Bethuël kreeg ook een zoon, Laban, en een dochter, Rebekka.Wij weten hoe Abram, als hij oud geworden is, zijn knecht stuurt naar de stad van Nahor, naar Haran, waar hij zoveel jaren geleden is doorgetrokken en dat hij zegt: Daar moet men een bruid zoeken voor mijn zoon Izak.Niet alleen omdat dat familie is,maar Abram weet dat de Naam des Heeren ook in het gezin van Nahor nog bekend was. Laban wist het nog en Rebekka wist het ook nog, al had men er in de praktijk mee gebroken. Straks zal dus Eliëzer in dat Haran een vrouw voor Izak moeten gaan zoeken in het gezin van Nahor en zal Izak uiteindelijk trouwen met zijn achternicht Rebekka. De derde zoon van Terah is Abram, hij is de jongste. Als we vers 26 lezen, wekt het de indruk dat toen Terah zeventig jaar oud was, hij drie jongens tegelijk krijgt. Maar zo is het niet geweest. Toen Terah zeventig was, kreeg hij Haran, enige tijd later Nahor en pas zestig jaar later, dus wanneer hij honderddertig jaar oud is, krijgt hij Abram. Als Abram dan vijfenzeventig jaar oud is, is Terah dus tweehonderdvijf jaar oud en op dat moment sterft Terah en gaat Abram uit Haran en trekt hij verder naar het land dat God hem wijzen zal. ‘De H eere nu had tot Abram gezegd: Ga gij uit uw land.’ Dat had de Heere dus niet tegen Terah gezegd en niet tegen Nahor of Lot. Er was er maar één geroepen, maar één had de stem van God gehoord, en dat was Abram. Toch staat er in Genesis 11 vers 31: ‘En Terah nam Abram, zijn zoon, en Lot, Harans zoon.’ Dan lijkt het alsof alles uitgaat van Terah. Hoe moeten we dit verstaan?

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==