- 15 -
telkens weer genade nodig om in lijdenswegen Gods doen te billij-
ken, en als het sterven zal worden, dan is er stervensgenade nodig
om de dood vrijmoedig, blijmoedig in de ogen te zien.
In, met en door ziekte roept de Heere dus tot bekering, opdat
er genezing zal komen. Van onszelf verharden we ons helaas
onder de roepstemmen. Tallozen zijn in het verderf gestort, die
uit ongeloof en vijandschap weigerden zich te bekeren. Kan een
mens dat dan van zichzelf? Nee. Ons verdorven hart kan noch wil
zich bekeren, maar de Heere kan en wil bekering geven. Hij moet
en wil er om gevraagd zijn. En dat maar niet eens zo even ter-
loops, maar ernstig, ootmoedig, oprecht en aanhoudend, tot Hij
ook ons genadig zij om Jezus’ wil, Die voor overtreders geleden
en gebeden heeft. Om Zijnentwil is er vergeving en genezing.
In ziekte moeten we in de eerste plaats smeken om vergeving
en in de tweede plaats om genezing. Al zou genezing van de
lichaams- of geestesziekte achterwege blijven, dan volgt op ver-
geving genezing van de ziel. Dat is het voornaamste, dat heeft
eeuwigheidsbetekenis. Helaas moet maar al te vaak worden
geconstateerd - ook bij onszelf - dat er bij ziekte meer behoefte is
aan genezing dan aan vergeving. De Heere zorgt ervoor, uit gena-
de en door genade, dat er een volk is en zal blijven dat niet slechts
om genezing, maar in de eerste plaats om vergeving vraagt. Zul-
ken zullen ervaren: ‘Die al uw ongerechtigheid vergeeft, Die al
uw krankheden geneest; Die uw leven verlost van het verderf.’
Er is genezing op het ootmoedig smeekgebed: ‘O God! wees mij
zondaar genadig!’
In het voorgaande heb ik reeds getracht het verband tussen
zonde en ziekte toe te lichten. Ziekten vertellen ons dat er iets
scheef is gegaan in het paradijs, dat er dingen scheef gegaan zijn
in ons leven... Zij zijn roepstemmen van God tot inkeer, afkeer,
terugkeer. Zij roepen ons om vergeving en genezing te zoeken bij